Hírek
2013. Október 19. 05:00, szombat |
Belföld
Forrás: orientpress
E-útdíj: reális volt a kormány bevételi terve
Folynak a tárgyalások a kormány és az unió között az e-útdíj Brüsszel által kifogásolt pontjairól. A fuvarozók már több mint 46 milliárd forintot fizettek be, ami azt mutatja, hogy reális volt a kormány bevételi terve - írja a Napi Gazdaság. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megkezdte a szakértői szintű egyeztetéseket az Európai Bizottsággal.
A tárca szeptember végén mutatta be a magyarországi útdíjszedési rendszer alapvető működését a mobilitáspolitika és közlekedés főigazgatóság munkatársainak. A magyar fél a főigazgatóság vezetőjének küldött megkeresésében is a megbeszélések folytatását javasolta − tájékoztatta a lapot a fejlesztési tárca.
Az EB korábbi véleménye szerint kifogásolható a júliustól alkalmazott útdíjak szintje, számításuk módja és vitatható, hogy megfelelnek-e az uniós előírásoknak. Az NFM változatlan álláspontja szerint viszont Magyarország az Eurovignetta irányelvben foglaltaknak megfelelően határozta meg a díjakat. A minisztérium már tavaly novemberben egyeztetést kezdett az uniós szakértőkkel a díjszintek kialakításáról, annak módszeréről és tartalmáról, az akkor megküldött anyagok alapján. A tervezett díjszintek megfelelőségét megkérdőjelező észrevétel idén augusztusig nem érkezett be a szóbeli konzultáción sem. A tárca a továbbiakban is kész minden szükséges tájékoztatást megadni a nézetkülönbségek tisztázása, a brüsszeli állásfoglalás megalapozott felülvizsgálata érdekében.
A júliusban beindított elektronikus útdíjrendszer keretében 6513 kilométer úton kell fizetniük a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek. Az előző években többször felmerült, hogy a nehéz-tehergépjárművek magasabb összeget fizessenek az utak használatáért, s már 2007-ben kiírták az első e-útdíj-kivitelezői pályázatot, az ötlet azonban akkor meghiúsult. Így a kormányzat csak az e-matricás tarifák folyamatos emelésével tehetett szert nagyobb bevételre. Az e-matrica díja azonban nem emelhető a végtelenségig, ezt az uniós szabályozások sem engedik. A tarifák elérték a felső határt; miközben egy külföldi kamionos alig néhány ezer forint fejében átszáguldhatott az országon, a szomszédos országok − ahol már működik az e-útdíj − útjainak használata ennek többszörösébe kerülhetett. E helyzet kezelésére vette elő újra a kormány az ötletet, amelytől évi 150 milliárd forint bevételt várt (ez valójában mintegy 120 milliárd forint, hiszen le kell vonni belőle azt az összeget, amit korábban az érintett járművek az e-matricával fizettek a sztrádák használatáért).
A kormány bevételi terve reális volt, hiszen július elejétől napjainkig 46,657 milliárd forint folyt be az elektronikus útdíjból − mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos, az E-útdíj Projekt szakmai projektszóvivője. A díjfizetés kétféle módon történhet: viszonylati jeggyel, illetve fedélzeti egységgel, ezek megoszlása görgetetten 63,8−36,2 százalék. Az e-útdíjrendszerben eddig 29 574 ügyfelet regisztráltak, több mint 103 ezer járműhöz kapcsolódva.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 18. 07:37, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: újabb beruházásokat hajt végre Magyarországon az amerikai Scrub Daddy és Formlabs
2025. December 18. 07:35, csütörtök | Belföld
Orbán Viktor háború miatti baloldali megszorításokról beszélt
A magyarok nem akarják, hogy a háború miatt növekedjenek a terheik és elutasítják a baloldali megszorításokat - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Facebook-oldalára szerdán feltöltött videóban.
2025. December 17. 07:48, szerda | Belföld
DPD Hungary: kézbesítési késések alakultak ki a nagy csomagforgalom miatt egyes budapesti és főváros környéki területeken
2025. December 17. 07:45, szerda | Belföld
Varga Mihály szerint csak 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció